„Iată, împăratul tău vine la tine”. Regalitatea lui Isus, conform Evangheliei după Matei

Jacopo Tintoretto – Hristos înaintea lui Pilat

Cu niște ani în urmă am scris un articol despre intrarea lui Isus în Ierusalim (vezi AICI). Fiindcă materialul, scris în limba engleză, se adresa specialiștilor, am decis să reiau separat, în traducere, câteva fragmente care lămuresc textul mateian. Pentru cei împătimiți de etimologii precizez că nu veți găsi trimiteri la gotă, sanscrită, albaneză ori alte savantlâcuri care în cel mai fericit caz ar fi utile în coada rotată a păunului, ci lucruri care au de-a face cu universul teologic al lui Matei.

Secvența „iată împăratul tău vine la tine” constituie singurul text veterotestamentar folosit de Matei pentru a-L înfățișa pe Isus ca împărat. Nu trebuie să ne surprindă că evanghelistul citează un text profetic ‒ Zaharia 9:9 ‒ care vorbește despre statutul împărătesc al lui Isus. Mântuitorul îmbracă acest rol încă de la începutul Evangheliei, când magii vin la Irod să-l întrebe despre „împăratul iudeilor care [tocmai] s-a născut” (ὁ τεχθεὶς βασιλεὺς τῶν Ἰουδαίων; Mat. 2:2).

Către finalul Evangheliei, găsim aceeași imagine (Fiul Omului ca Rege și Judecător) în discursul despre judecata finală (25:34, 40). Paradoxal, chiar și în scena procesului, titlul este reafirmat, în contextul insultelor pe care I le aruncă lui Isus membrii sinedriului.

Pilat însuși Îl va întreba pe Hristos dacă este împăratul iudeilor (27:11), iar soldații Îl vor lua în râs, oferindu-I în bătaie de joc însemne împărătești (coroană, sceptru) și plecându-se înaintea Lui (27:29). Mai mult, acuzația care i se aduce, anume că ar fi incitat la revoltă („Isus din Nazaret, regele Iudeilor”), va fi pusă pe cruce, în văzul tuturor (27:37).

Cele două momente importante, procesul și răstignirea, sunt caracterizate de o ironie tragică. În pofida disprețului și a ridiculizării de care are parte, Cel care atârnă pe cruce este, cu adevărat, „împăratul lui Israel” (27:42).

2 gânduri despre „„Iată, împăratul tău vine la tine”. Regalitatea lui Isus, conform Evangheliei după Matei

  1. Pingback: „Iată, împăratul tău vine la tine”. Regalitatea lui Isus, conform Evangheliei după Matei | Istorie Evanghelica

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s